Mazurië & Mazovië.reismee.nl

Treblinka en Bialystok

Voor de verandering vandaag maar eens een half uurtje eerder opgestaan. Het is een beste trip en we willen in ieder geval ook Treblinka bezoeken. Dat is vanaf het vertrekpunt bijna 200 km naar het zuiden. We zijn er rond de middag. Het is wel even zoeken, want alleen enkele verroestte bewegwijzeringborden geven de weg aan, ruim 5 km ten zuiden van Treblinka. Een enorme hoeveel touringcars staan ook op de plaats waar wi moeten zijn. Er zijn mogelijk wel 1000 jonge mensen, allen joods zoals het er uit ziet, met vlaggen en geluidsboxen. Daarnaast een bijna net zo’n grote groep politiemensen en andere bewakers actief. Blijkbaar is dat nog steeds nodig. Iedereen gedraagt zich overigens erg rustig.

Treblinka is een vernietigingskamp. Het was niet de bedoeling om er te werken er waren ook nauwelijks verblijven. Het was niet de bedoeling gevangenen te houden. Er was geen uitweg, alleen die naar de gaskamers. In de proloog van de reisblog is er al het één en ander over geschreven. Stenen met namen er op, geven enkele namen weer van de overledenen. Een fractie van het aantal wat is gesneuveld. Je weet waar je naar toe gaat, maar wennen doet het niet. Gelukkig maar … Je probeert je voor te stellen hoeveel nu 800.000 mensen zijn die op zo’n kleine oppervlakte om het leven zijn gebracht Er staan nu zo’n 800 tot 1000 stenen. Elke steen betreft dan 1000 mensen. Onbegrijpelijk wat mensen elkaar aan doen. En dat nog steeds doen, ook al is dat op andere plaatsen. Als je daan over na gaat denken wordt het nog moeilijker. Mensen die thuis weg zijn gevoerd en waarschijnlijk nooit afscheid van elkaar konden nemen. Vegeet het maar nooit. Juist daarom was het fijn zoveel jonge mensen te treffen op deze plek.

Later rijden we naar Bialystok een grote stad langs de oostgrens. Het is druk onderweg, veel transit verkeer met name naar Wit Rusland en deels ook naar de Ukraïne. Van inhalen op deze wegen maken ze hier een sport. We verkennen aan het eind van de dag de stad, een prachtig slot staat er in het centrum van de stad. Het is koud geworden, veel mensen dragen mutsen, sjaals en handschoenen. Rond een uur of vijf wordt het al aardig donker, Nog ergens gegeten en aansluitend ons hotel opgezocht. Dat stat net buiten het centrum, een minuut of tien lopen. We hebben dus ook weer aan de sportiviteit gedacht …

Tot morgen, het definitieve programma staat nog niet vast, wel de eindbestemming: Lublin. Voor later welterusten en een lieve groet vanuit Noord-Manzovië.