Mazurië & Mazovië.reismee.nl

Bialowieza, Grabarka en Lublin

De eerste bestemming was het eerder beschreven oerbos, de meest westelijke uitloper van de taiga. Het klinkt heel wat, maar het ziet er allemaal heel gewoon uit. Gewoon een mooi bos. We willen misschien nog wel een keer teug voor langere tijd. Het is mooi fietsen hier en dan kan je ook een dag met een gids het woud in. Dan zal je zeker ook wild zien, de europeese bizon oa. We rijden via de Russische grens nu zo’n 100 km nar het zuiden en arriveren in Grabarka. Je vindt daar een orthodoxe kerk op een heuvel. De heuvel is vol “geplant” met kruizen. De eerste is daar neergezet ten tijde dat er een pestepidemie heerste. Het verhaal gaat, dat de pest er niet heeft geheerst, mede doordat er een “eerste” kruis werd neergezet, wat de pest daar heeft weggehouden. Nog steeds worden er kruizen geplaatst en wordt de berg gezien als een bedevaartsplaats.

We vervolgen onze weg naar Lublin. Langs leuke, soms schilderachtige houten huisjes. Eenmaal in de stad is het bijna donker geworden, het is druk en via lange rijden met auto’s komen we uiteindelijk in een prachtige villa, anex landhuis. Je zou het hier niet zoeken, maar het is werkelijk een prachtig onderkomen. Klassiek ingericht [het is zeker niet onze stijl], maar wel sfeervol. Heel vriendelijke mensen die waarschijnlijk pas onlangs hier zijn gestart. Er is weinig anders te spreken dan Pools, maar we zijn heelprima aan ons eten en drinken gekomen. De moeite waard om hier te verblijven. Tot slot, morgen vertrekken we ongeveer 200 km naar het westen en komen dan aan ter hoogte van Warzawa, maar dan er ruimschoots beneden.
Groeten Jan.