Mazurië & Mazovië.reismee.nl

Intro

Intro.

Via Magdeburg naar Poznan, Gdansk en verder naar het merengebied in Nood Polen en de grens met Wit Rusland [Belarus], Bialystock en terug via Wroclav en Dresden.

Een eerste impressie van de streek, stad en het gebied van de reis naar Mazurië en Mazovië.

Magdeburg, de studentenopstanden in de DDR in de periode voordat de muur is gevallen in 1989. Poznan met de meest prachtige gebouwen en een rijke historie en bij Gdansk roept de herinnering aan Lech Walensa, de oprichting van Solidarno??, de opstanden en stakingen op de scheepswerven in Gdansk. Dan verder naar de westelijke taiga, Treblinka en via het midden van polen naar Dresden. Een stad verwoest aan het einde van de laatste wereldoorlog.

Een paar plaatsen en gebeurtenissen van nog niet zo lang geleden. We rijden langs deze route naar het Noordoosten van Polen. Poznan ligt aan de doorgaande route van Moskou naar Parijs, reden dat deze doorvoer stad uiteindelijk zo ver heeft kunnen ontwikkelen. Er wonen en werken nu ruim 600000 mensen.

Poznan. Op 28 juni 1956 vonden hier de eerste protesten plaats tegen het communistische regime in Polen. Arbeiders van de Cegielski-fabrieken begonnen de opstand, die spoedig keihard werd neergeslagen. Officiële bronnen spreken over 74 doden, waaronder een jongen van 12 jaar oud. Het eigenlijke dodental wordt over het algemeen aanzienlijk hoger geschat. Bijna duizend mensen raakten gewond.

In Hongarije werden later demonstraties gehouden bij het monument van Jozef Bem, de Poolse generaal die voor Hongaarse onafhankelijkheid streed, als steunbetuiging aan de Poolse opstandelingen. Deze demonstraties waren het begin van de Hongaarse Opstand van 1956.

Gdansk. In Starogard [Gd] hebben we bijna tien jaar geleden onze vrienden bezocht in hun kleine houten huisje. De hartelijkheid en gastvrijheid zijn opgedane ervaringen van de Polen in die tijd. De euro was nog niet doorgedrongen, maar was ook toen al een punt van discussie in de gezinnen, wat levert dit op. Wat zijn we straks kwijt? Wordt nu alles net zo duur als bij jullie? Wat betekent dit voor ons, worden de prijzen nu net zo hoog als bij jullie.

Hoe fantastisch is het bij jullie wel in het westen? Alles werd gezien, de TV stond de gehele dag aan, met ontvangst van de zenders uit het vrije westen .. maar kon toen nog niet over worden beschikt. Om geholpen te worden aan een ernstige aandoening, daarvoor kon je [als je heel veel geld en relaties had] misschien wel naar het westen. Helaas heeft dit uiteindelijk niet geleid tot genezing voor de ouders, onze vrienden. Ze mochten de 40 jaar net halen .. De kinderen hebben gelukkig een nieuwe start kunnen maken.

De streek en de mensen trekken, met nog een beeld van ruim 10 jaar terug. De rust, de prachtige landschappen, gastvrijheid, kleine winkeltjes met etalage’s vol. Vol met één productsoort, vol met blikken bonen. We gaan via de genoemde plaatsen naar dit gebied en in de volgende verhalen eerst nog de proloog in twee delen .... Tja ..als je eenmaal begint ..

Groet Jan.