Mazurië & Mazovië.reismee.nl

Dresden

Dresden, de hoofdstad van de staat Saksen. Daar zijn ze wat trots op. Tot op de putdeksels van het rioolstelsel toe, staat het geschreven. Weer eentje voor de verzameling ha ha. De collectie is de laatste week weer aardig aangevuld …
Het is een stad met veel mooie gebouwen, opnieuw opgebouwd na de laatste oorlog, maar inmiddels al weer zwart als roet. De gebouwen zijn over het algemeen aan de buitenzijde echt smerig, jammer, want er is met veel energie aan de opbouw gedaan. Rondom de oude markt wordt en nu gestart met een enorme schoonmaak actie. Het paleis is vrij toegankelijk,prachtige beelden partijen, fonteinen enz. Omdat we zon er bij hebben vandaag, prachtig om op de plaat vast te leggen. Het is wel enorm koud. De mutsen, sjaal en handschoenen waren echt nodig.
Het is rustig in de stad. Toch zijn er wel aardig wat toeristen, bussen vol uit alle delen van het land, maar die zie je alleen bij echte hoogtepunten in de stad.
Het was de moeite waard om eens rond te slenteren zowel in het oude als het nieuwe “oude stad” aan beide zijden van de Elbe.
Omdat we geen Pools restaurant konden vinden, hebben we voor de afwisseling eens afscheid van deze vakantie genomen in een echt Zuid-Afrikaans restaurant, De struisvogel was ook deze keer weer overheerlijk. De moeite waard.
Voor de meelezers heb je er nu niet zoveel aan, maar ja, misschien ook een keer een idee voor later.

Het waren “slechts” elf intensieve dagen, maar wel elf met uitersten, van west naar oost en van noord naar zuid Polen. Warm en koud, groen en wit, arm en rijk, luxe en minder luxe, afwisselend houten en stenen huizen. Het bleef genieten en was ook leerzaam om te zien hoe divers een land kan zijn. Hoe verschillend de landschappen, de dorpen en de steden. Het was leuk en aangenaam. Voor herhaling vatbaat en dat zeggen we samen die zo deze reis konden maken. Goed om ook zo te weten dat er steeds iemand is die op je let en ons tot zover heeft bewaard. Morgen rijden we weer terug naar huis en dinsdag wacht het werk al weer. Nog maar even niet aan nadenken. Bedankt voor het meelezen. Groet.