Mazurië & Mazovië.reismee.nl

Gdansk

Het is een kleine wereld als we vertrekken naar Gdansk. Eerst een super verzorgt ontbijt, waar we een dag mee vooruit kunnen .. We zijn de enige gasten in het hotel en ze zorgen goed voor ons.
Gdansk is één van de mooiste steden van Noord-Europa en heeft een geschiedenis die meer dan duizend jaar terug gaat, ook al kan je dat in de stad niet meer zien. Het was eeuwenlang de rijkste stad van Polen. In 1939 werden hier de eerste schoten gelost van de tweede wereld oorlog. De stad is in de oorlog geheel verwoest, maar daarna weer opgebouwd. Dat is overigens zeer de moeite waard om te bekijken. Sfeervol, niet te log of groot, fraaie schilderingen op muren en geen huisje is het zelfde. Uiteraard afgewisseld met kerken, musea en grootse havengebouwen.

De scheepswerf van Gdansk staat bekend als de plaats waar de vakbond Solidariteit is voortgebracht. Deze opstand werd straf de kop ingedrukt en later door de stakingsleider Lech Walesa in 1980 opnieuw leven in geblazen. Lech werd later president van Polen. De scheepswerf heeft het uiteindelijk zelf niet overleeft.
Je vindt in de stad Gdansk prachtige gevels van huizen, beschilderd en vaak ingericht als bar of eethuisje. Wil je barnsteen kopen, dan vind je er honderden winkeltjes in het centrum van de stad.

Parkeren voor de auto gaat relatief eenvoudig. Op een van de oude kaden aan de oostkant van het cenrum is plaats genoeg. Of het veilig is? Tja dat blijkt wel als je terug bent. Omdat we vroeg waren was er plaats in overvloed. De mist was opgetrokken en we hebben heelrlijk in de zon kunnen genieten van de stad. Was het veilg? Ja het was veilg.

Wat later in de middag hebben we een kort bezoekje gebracht aan de Oostzee kust. Een smal strand en steile kustlijn van duinen. De mist kwam weer fors opzetten en alleen aan het strand konden we nog 100 meter ver zien. Later op de weg trok het helemaal dicht. Niet zo mooi en het was goed oppassen. We zijn weer heelhuids teruggekeerd en genieten nog een momentje van een lekker Pools likeurtje. Hopelijk trekt de mist morgen wat weg, want met 25 meter zicht zie je niet zo veel …
Straks gaan we de menukaart maar eens raadplegen, dat kost vast minder moeite. Voor nu de groeten lieve lezers en tot een volgende keer. Morgen vertrekken we naar Mazurië naar Gyzycko, waar we weer nieuwe dingen hopen te zien. Jan