Mazurië & Mazovië.reismee.nl

We zijn onderweg - Magdeburg en Poznan

Magdeburg,
De regent gestaag als we de straat uitrijden. Gelukkig is de auto gisteren al ingepakt, want inpakken met regen is niet plezierig. Ondanks het feit dat de geplande vrije middag ook al in het water was gevallen, zijn we er nu helemaal klaar voor. Er gaat slechts een fractie van de bagage mee, dan tijdens de zomervakantie. Het is niet de bedoeling dat de bagage zichtbaar is en dat is goed gelukt.
Het is rustig onderweg naar het oosten Elders staan lange files, met name rond Rotterdam en Amsterdam. We bezoeken onderweg de Hameln, de stad van de rattenvangers. Dat staat op het bord als je de plaats binnenrijdt. Grappig. De stad is druk en zien veel mooie authentieke vakwerkhuisjes. Daarna gaan we binnendoor naar Magdeburg. De stad waar ik eerder al wat over heb geschreven.
Met name net buiten het centrum is het verleden nog goed zichtbaar. Er is nog veel werk te doen. Inmiddels zijn we toch al weer ruim 20 jaar, na de val van de muur. Een enorme opgave om de staat van wegen, gebouwen en bedrijven gelijk te krijgen met het “oude westen”. De stad is veel rustiger dan andere grote steden en als we aankomen is het toch al rond de avondspits.
De milieu zones zijn goed aangegeven. De buitenring is code geel en het centrum code groen. Begin van het jaar heb ik een creditkaart aangevraagd voor mijn autootje. Helaas werd daarvoor “slechts code”geel”voor afgegeven. Dit omdat de auto ouder is dan 5 jaar. Dat houdt in dat ik met mijn auto de stad niet in mag. Gelukkig hebben we het hotel via geel bereikt. Zonder geheid, ik had er wel rekening mee gehouden bij de planning. Berlijn was een goede les dit voorjaar …
Morgen gaan we naar Poznan, misschien zijn er weer nieuwe verhalen. Groet en tot de volgende keer. Jan

PS de eerste Magdenburger schnitzel is verorbert .. en dat natuurlijk met een heerlijk Duits biertje ..

Poznan.
Een stalende zon met een middagtemperatuur van 23 graden is extreem voor deze tijd van het jaar, maar ….. wel heel erg lekker.
Bijna geheel binnendoor gereden, eerst door het oostelijke deel van de voormalige DDR en later door de natuurgebieden, moerassen en bossen van wetselijk Polen. Alsof de tijd heeft stilgestaan. Een paar koeken gekocht bij de bakkerskraam die was neergestreken in een klein dorpje. Winkels kom je daar nauwelijks tegen. De koeken waren wel lekker.
In Poznan zijn we terug in het Westen. Druk, druk en nog een druk, op de weg, in de stad. Ons hotel, wa waren hier tien jaar geleden ook, was het aardig opgeknapt, een restaurant er bij en de receptie netjes achter een balie. Mooie schone kamers.
Aan het eind van de middag de stad in, zo’n 20 minuten lopen. Alles weer herkend, lekker gegeten en met een Pools biertje is ook helemaal niets mis. Welterusten voor vanavond. Morgen rijden we richting Gdansk, ongeveer 275 km. Groetjes.

Joyce

Jeetje, zijn jullie al lekker op vakantie! Ik had in mijn hoofd dat jullie na de herfstvakantie zouden gaan. Niet dus. Heel veel plezier en geniet er van!

Groetjes Joyce

ruben en cobie

ha Ja en Alie, lekker toch, zo nu en dan er tussen uit met z'n tweeen.
vraagje, hoe houden die mensen het warm s'winters als ze in zo'n casco huis wonen?
groetjes en kom heel weer terug he!
cobie

Annelies

Hier is het nog lekker hoor, het lijkt wel zomer...in het shirtje vandaag op de fiets boodschappen gedaan!

Annelies

Veel plezier nog!