Mazurië & Mazovië.reismee.nl

Twierdza Boyen, Gizycko

Een stevige wandeling was het wel vandaag. Eerst het dorp verkent, een heel speciale draaibrug gevonden waarvan er maar twee bestaan in Europa, althans volgens de brochure van het toeristenbureau. Deze brug van circa 100 ton kan je eenvoudig met één persoon openen. Niks geen automatisering, gewoon gaan met die brug …
Wat later een watertoren bekeken, moet ook heel bijzonder zijn, want op elke kaart staat deze toren. Hij ziet er prima uit, maar helaas is deze nog gesloten voor een bezoekje. We kunnen zelfs geen koffie drinken in het dorp. Alles gaat pas vanmiddag open.

Wat later in de morgen hebben we de markt verkent. Heerlijke toffees gekocht. Dure en goedkope. Eén soort gaan we zeker weggeven … de lekkerste natuurlijk.

Nog wat later zijn we naar een groot Pruisisch Fort geweest. [Twierdza Boyen]. Eén van de grootste die in die tijd gebouwd zijn. Eerst zonder routebeschrijving rondgedwaald, maar later gewoon de bewegwijzering gevolg. Dat scheelt een stuk tevergeefs wandelen.

In het fort was een kleine tentoonstelling over het heden en verleden van deze Pruisische vesting en het dorp Gizycko. Ook waren er een aantal pentekeningen te zien van “onze” Rembrant van Rijn, met ook een paar tekeningen van Amsterdam.
Overigens was het geen straf om eens een daagje rond te wandelen, het was inmiddels heel prima weer geworden.
De bewolking is bijna geheel verdwenen en het is nu rond de 10 graden. De winter is in aantocht. Het komende weeknd wordt de eerste sneeuw verwacht. Je voelt het per dag kouder worden.
We sluiten de dag af door nog wat rond te rijden en wat inkopen te doen. Tenslotte moet je blijven eten en drinken toch?.

Dat was het wel vandaag. Morgen vertrekken we weer om naar we hopen voor het donker in Bialystok te arriveren.Totaal ruim 300 kilometer, een plaats tegen Belarus [Wit Rusland] aan.Thuis zou je denken dat 300 kilometer een eitje is, hier is dat een dagreis en moet het niet te veel tegen zitten, smalle en soms onverharde wegen zijn hier natuurlijk debet aan. Alle meelezers, de hartelijke groeten. Jan